Rosenkvitten logotyp
Följ oss

Projekt "Rosenkvitten i fokus" går mot sitt slut men resan fortsätter!

EU-logo-jordbruksfonden-farg (1)
december 2024

Framgångsrikt projekt för att öka intresset för rosenkvitten!

I takt med att intresset för hållbarhet och självförsörjning ökar, har rosenkvitten även känd som ”Nordens citron” blivit allt mer populär. Frukten erbjuder en komplex smak med citruslik syrlighet, kombinerat med nyanser av äpple, druvor, stenfrukt och blommiga undertoner. Frukten har ett högt innehåll av C-vitamin och antioxidanter, dessutom är smakprofilen  perfekt både för det kreativa köket och den ekologiska odlingen. 

För att lyfta fram rosenkvittens potential och öka intresset för denna klimatsmarta gröda, har vi under två år drivit projektet ”Rosenkvitten i fokus”, finansierat av Jordbruksverket för att engagera och informera den svenska befolkningen om rosenkvitten. Målet med projektet har varit att öka kunskapen och engagera fler vilket kan minska importen av citron och ersätta det mot svensk rosenkvitten. Förhoppningsvis kommer även fler innovativa produkter att lanseras som innehåller rosenkvitten.

Resultat vi är stolta över

Projektet har varit en framgång på flera fronter och vi är glada att dela med oss av några av höjdpunkterna:

Hemsida om rosenkvitten:
Vi har tagit fram www.rosenkivtten.se för att den svenska befolkningen på ett enkelt sätt ska kunna ta del av information om rosenkvitten, allt från odling till recept samt tips på vidare läsning för den som är intresserad. 

Ökat engagemang i sociala medier och en växande gemenskap:
Genom annonsering på sociala medier och Google Ads har vi nått en bred publik. Dessutom märker vi att fler hobbyodlare börjar intressera sig för rosenkvitten och att fler regelbundet ansluter till vår Facebook-grupp ”Allt om rosenkvitten” vilket är otroligt roligt.

Stöd till odlare och fler lokala odlingar:
Tack vare vårt arbete har fler kommersiella svenska odlare börjat odla rosenkvitten, vilket är ett steg mot att minska importen av citron och använda rosenkvitten istället. 

Inspiration till nya produkter:
Under projektets gång har flera nya produkter med rosenkvitten lanserats, bland annat glass, bakverk och drycker. Dessa nyheter har inte bara lyft fram fruktens mångsidighet utan också satt den på kartan för både hobbykockar och professionella aktörer.

Kunskapsspridning genom evenemang och mässor:
Våra aktiviteter har gett många möjligheten att upptäcka rosenkvitten och dess användningsområden. Responsen har varit positiv och många har uttryckt nyfikenhet och vilja att själva börja odla eller använda rosenkvitten.

Vad händer nu? 

Projektet avslutas nu i december och sammanfattningsvis har vi inte bara nått våra mål, vi har överträffat dem och vi ser fram emot att fortsätta sprida kunskapen och kärleken till rosenkvitten!


Med vänliga hälsningar, 

Teamet på OmiOpi.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Rosenkvitten använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies